Wednesday 25 March 2015

3 Faedah Menabung Dari Sekarang



Assalam...

Minggu terakhir sebelum Malaysia memperkenalkan GST kepada rakyatnya....Jadi sebagai rakyat yang prihatin, kita kena terima.

Sabagai alternatif untuk anda, aktiviti galakkan menabung bagi anak-anak kita wajib disemai dari sekarang.

Saya ingin berkongsi 3 faedah menabung untuk anak-anak anda.



1. Meningkatkan pendapatan

Apabila menabung dan menyimpan di bank atau saham secara berterusan, kita memperolehi pulangan dalam bentuk faedah serta dividen yang berganda.

Dalam keadaan tidak sedar kita berjaya menjadikan alternatif menabung sebagai jalan untuk meningkatkan pendapatan.


2. Meningkatkan kualiti hidup

Dalam masa panjang, menabung dapat membantu kita menikmati kehidupan lebih berkualiti apabila mampu memiliki manfaat yang tidak mungkin diperoleh dengan pendapatan sekarang.


3. Membiayai pendidikan

Menabung mampu membantu kita membiayai kos pendidikan anak-anak supaya mereka memiliki kemahiran dan ilmu pengetahuan yang sempurna.

Bagi yang masih belum berumah tangga, anda boleh mulakan menabung mulai sekarang untuk masa depan keluarga yang akan anda bina kelak.


Bagaimana nak didik menabung?

Pengalaman saya sendiri....

saya sediakan 1 tabung khas, dan tulis pada tabung itu " CABARAN OREN ", iaitu setiap duit RM20 bewarna oren yang terima, nak tak nak kena masuk kan dalam tabung tersebut.

Walaupun saya dapat 5 keping RM20 saya WAJIB masukkan dalam tabung tersebut.

ok....bagaimana nak didik anak-anak pula?

saya akan berikan anak-anak saya RM4 setiap hari untuk belanja sekolah. Guna cara yang sama, sediakan tabung KHAS " CABARAN 50sen " setiap duit 50sen sekeping, yang diperolehi, mereka kena masukkan di dalam tabung tersebut.

Begini la cara saya didik diri dan anak-anak menabung....

Anda boleh cuba sendiri ya!



terima kasih.

Ameen

No comments:

Post a Comment