Friday 7 July 2017

Ferrous Fumarate





Ferrous Fumarate adalah sejenis besi. Biasanya, anda mendapat zat besi daripada makanan yang anda makan. Di dalam badan anda, besi menjadi sebahagian daripada hemoglobin anda (heem o glo bin) dan myoglobin (MY o glo bin). Hemoglobin membawa oksigen melalui darah ke tisu-tisu dan organ-organ. Myoglobin membantu sel-sel otot anda menyimpan oksigen.


Ferrous Fumarate digunakan untuk merawat anemia kekurangan zat besi (kekurangan sel darah merah yang disebabkan oleh mempunyai besi terlalu sedikit dalam badan).


Ikut semua arahan pada label preskripsi anda. Jangan mengambil ubat ini dalam jumlah yang lebih besar atau lebih kecil atau lebih lama daripada yang disyorkan.

Ambil Ferrous Fumarate dengan perut kosong, sekurang-kurangnya 1 jam sebelum atau 2 jam selepas makan. Elakkan mengambil antasid atau antibiotik dalam masa 2 jam sebelum atau selepas mengambil Ferrous Fumarate.

Ambil ubat ini dengan segelas penuh air.

Jangan hancurkan, mengunyah, atau memecahkan fumarate tablet ferus. Menelannya keseluruhan.


Senarai berikut adalah kesan sampingan yang mungkin berlaku disebabkan dari semua bahan aktif yang terkandung di dalam Ferrous Fumarate Tablet. Ini bukanlah sebuah senarai yang lengkap. Kesan-kesan sampingan ini mungkin boleh berlaku, tetapi ia sangat jarang berlaku. Sebahagian kesan-kesan sampingan ini mungkin jarang berlaku tetapi boleh terjadi pada tahap yang serius. Dapatkan nasihat doktor jika anda mendapati salah satu kesan sampingan yang berikut berlaku, terutamanya jika tandanya berlarutan.
  • Sembelit
  • Najis gelap atau hijau
  • Cirit-birit
  • Hilang selera makan
  • Loya
  • Kejang perut

===

Untuk yang menghadapi masalah kegagalan buah pinggang, ubat ini sangat penting bagi anda, ianya membantu untuk menaikkan Hemoglobin anda. Dapatkan nasihat pakar nepho anda.


No comments:

Post a Comment