Wednesday 13 May 2015

Wajib Baca : Kesan Sampingan Paracetamol



Paracetamol adalah ubat yang paling banyak digunakan sehari-hari. Ubat ini berfungsi sebagai pereda dan menurunkan panas. 


Setelah berpuluh tahun digunakan, ubat ini terbukti sangat efektif. Tetapi jika minum dalam dos yang berlebihan, paracetamol dapat mendatangkan kematian.


Paracetamol boleh didapati dalam pelbagai ubat, sama ada bentuk tunggal (paracetamol itu sendiri) ataupun dalam berkombinasi seperti ubat selsema batuk.


Pemberian paracetamol yang tidak terkawal akan mengakibatkan kerosakan hati, dan berkemungkinan akan mengakibatkan transplat hati agar boleh hidup lebih lama.


Bagi anak-anak kecil, paracetamol dapat meningkatkan risiko terkena asma. Kajian menunjukkan , daripada 205,000 anak pada usia tahun pertama yang menggunakan paracetamol, risiko terkena asma pada usia 6 & 7 tahun setinggi 46% berbanding mereka yang tidak ambil paracetamol.

Penggunaan paracetamol satu kali sebulan atau lebih dengan dos tinggi juga meningkatkan risiko asma sebanyak tiga kali. Sebenarnya, penggunaan paracetamol sepatutnya diberi satu kali setahun atau lebih tetapi kurang dari satu kali sebulan.


Selain itu juga, penggunaan paracetamol dapat mengurangkan kadar antioksida dalam badan. Antioksida ini penting untuk mengawal radikal bebas dalam badan dari terus rosak.


Selain itu juga, risiko lain adalah, peningkatan kepada keadaan bersin berterusan, nafas berbunyi dan akan mengalami sakit kerongkong.


Oleh itu, WHO hanya rekmen paracetamol diambil untuk anak-anak yang mengalami demam tinggi (38.5 darjah celcius keatas sahaja)


********************************

Amalkan anak-anak anda dengan set sunnah kami, produk semulajadi serta ada jaminan pulangan wang. Sila wassap 017 669 0694 untuk maklumat lanjut


******************

No comments:

Post a Comment