Monday 26 June 2017

Awas Makanan Berikut Di Musim Perayaan



Ini adalah tips yang boleh membantu anda memantau pemakanan anda pada musim perayaan ini:-
PROTEIN
Sumber protein boleh didapati dari ayam, daging, ikan, telur, makanan laut dan kekacang. Kebanyakan makanan yang disediakan pada musim Aidilfitri seperti daging / ayam rendang, serunding, laksa, kuah kacang dan lontong yang dihidangkan dengan tempe, tauhu, udang dan sotong sambal. Hidangan ini mengandungi sumber protein yang tinggi.
Untuk pesakit predialysis buah pinggang kronik, mengurangkan pengambilan protein boleh melambatkan perkembangan penyakit buah pinggang kronik. Pakar pemakanan boleh membantu anda menentukan jumlah protein yang sesuai untuk anda.
Bagi pesakit Hemodialisis dan Peritoneal Dialisis, pengambilan protein yang lebih tinggi adalah diperlukan. TETAPI ingatlah bahawa kebanyakan hidangan ini tinggi dalam lemak (minyak & santan).
FOSFAT
Kebanyakan hidangan semasa Aidilfitri mengandungi fosfat yang tinggi. Ini adalah perkara penting yang perlu anda tahu sebelum menyambut Hari Raya Aidilfitri.
Makanan yang mengandungi santan atau kerisik seperti daging / ayam rendang, kuah lodeh dan mee kari Jangan menghabiskan semua kuah. Pengambilan kuah separuh mangkuk boleh mengurangkan separuh pengambilan fosfat.
Kuah kacang yang dibuat daripada kacang tanah. Ia biasanya dimakan bersama dengan nasi impit atau sate Jadi, janganlah menuang dengan banyak kuah kacang pada nasi Impit / sate, anda boleh mecelup nasi impit / sate ke dalam kuah yang diisi dalam mangkuk kecil semasa makan.
Mee rebus disediakan daripada bahan yang mengandungi fosfat yang tinggi seperti kacang dan kentang Jangan menghabiskan semua kuah; hanya makan mee dengan bahan-bahan lain di dalam mee rebus.
Kandungan kuning telur yang tinggi dalam pelbagai kek, muffin dan cookies.
Minuman berkarbonat juga mengandungi fosfat yang tinggi. Anda boleh meminta air kosong sebagai minuman alternatif.
Mesti sentiasa membawa ubat pengikat fosfat bersama dan ingatlah untuk mengambil ia dengan hidangan utama anda.
Rancang pemakanan anda, dengan hanya mengambil 3 hidangan utama dan 2-3 snek.
GULA
Pengambilan gula yang tinggi akan meningkatkan paras glukosa darah bagi mereka yang menghidapi penyakit kencing manis. Tetapi bagi pesakit CKD yang tidak menghidapi penyakit kencing manis, adalah lebih baik jika anda boleh mengurangkan pengambilan gula. Ini adalah kerana paras glukosa dalam darah yang tinggi akan menyebabkan dahaga dan pengambilan cecair sukar dikawal.
Berhati-hatilah dengan pengambilan makanan pencuci-mulut, puding, kek, muffin dan pelbagai biskut yang mengandungi gula dan coklat yang tinggi.
sumber : facebook Dr Zubaidi
==============
pengambilan diet yang betul walaupun musim perayaan serta amalkan triple t dapat bantu proses pemulihan tidak tergendala.
wassap atau cal kami utk info lanjut...
0126325669 Pn Anum
0176690694 En Ameen

No comments:

Post a Comment