Wednesday 17 May 2017

Diabetis dan Penyakit Buah Pinggang Kronik






Mereka yang mempunyai diabetes adalah berisiko untuk mendapat penyakit buah pinggang. Kencing manis yang tidak diuruskan dengan baik akan menyebabkan kandungan gula dalam darah menjadi tinggi. Ini membahayakan saluran darah di seluruh badan, termasuk saluran darah kecil di glomeruli. Keadaan ini akan merosakkan keupayaan buah pinggang untuk menapis dengan sempurna.



Statistik Penyebab Utama Kerosakan Buah Pinggang




• Pada tahun 2011, 56% daripada pesakit baru mengidap kencing manis sebagai penyakit buah pinggang. Hipertensi adalah penyakit buah pinggang utama dalam 6% daripada pesakit baru.
Rajah di atas : Penyakit buah pinggang utama untuk pesakit dialisis baru 2002-2011



Pada mulanya, apabila rosak, glomeruli akan mula bocor. Sejumlah kecil protein akan hilang melalui air kencing dan bukannya tinggal di dalam darah. Ini dipanggil mikroalbuminuria, peringkat awal penyakit buah pinggang. Rawatan di peringkat ini mungkin dapat menghentikan penyakit ini dari menjadi lebih buruk.


Jika tidak dirawat, selama bertahun-tahun, makroalbuminuria akan menjadi lebih teruk. Ini berlaku apabila sejumlah besar protein yang hilang melalui air kencing. Apabila  didiagnosis makroalbuminuria ianya boleh bermakna bahawa anda kemungkinan akan mengalami kegagalan buah pinggang (peringkat akhir penyakit renal atau ESRD).



Kegagalan buah pinggang berlaku apabila buah pinggang kehilangan keupayaan melakukan penapisan dan akibatnya bahan-bahan buangan akan terkumpul di dalam darah. Terdapat hanya dua pilihan untuk merawat kegagalan buah pinggang:


  • Pemindahan buah pinggang.
  • Dialisis. Dialisis adalah rawatan yang menapis bahan buangan. Terdapat dua jenis dialisis yang utama. Hemodialisis menggunakan mesin yang berfungsi seperti buah pinggang tiruan. Dialisis peritoneal menggunakan lapisan abdomen anda sebagai penapis. Bergantung kepada jenis dialisis, sama ada anda akan memerlukan rawatan setiap hari atau beberapa kali seminggu.


Penyakit “senyap”


Selalunya, penyakit buah pinggang datang tanpa sebarang tanda-tanda amaran. Pastikan anda hadir ke semua pemeriksaan yang berkaitan dengan diabetes anda. Doktor akan memeriksa air kencing untuk protein dan mengukur tekanan darah anda.
Jika anda mempunyai gejala-gejala, anda sudah boleh mempunyai kerosakan buah pinggang yang serius. Gejala-gejala juga berbeza di antara manusia. Sesetengahnya mungkin termasuk:
  • Pengumpulan cecair
  • Hilang selera makan
  • Loya
  • Badan lemah


Cara Lain Diabetis Membahayakan Buah Pinggang Anda




Kerosakan saraf sering berlaku pada penghidap diabetes. Saraf anda berfungsi untuk memberitahu otak anda apabila pundi kencing anda penuh. Apabila saraf rosak, mungkin terdapat kelewatan dalam menghantar mesej ini ke otak anda. Pundi kencing yang penuh boleh meletakkan tekanan ke atas buah pinggang dan menyebabkan kerosakan buah pinggang dari semasa ke semasa.


Jangkitan salur kencing. Menahan air kencing dalam pundi kencing anda terlalu lama boleh menyebabkan jangkitan saluran kencing. Jika tidak dirawat, jangkitan boleh merebak dari pundi kencing ke buah pinggang.


Tekanan darah tinggi. Ramai individu yang mengidap diabetes juga mempunyai tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi juga merosakkan saluran darah di dalam cara yang sama seperti gula darah tinggi. Tekanan satu dua tekanan darah tinggi dan gula darah tinggi boleh mempercepatkan kemudaratan kepada sistem penapisan buah pinggang.


Bagaimana Untuk Mengurangkan Risiko Anda



Mengawal kandungan gula di dalam darah anda merupakan langkah paling penting untuk mengurangkan risiko penyakit buah pinggang. Tip pencegahan lain termasuk:

  • Makan makanan yang berkhasiat yang kaya dengan buah-buahan, sayur-sayuran, bijiran penuh, protein tanpa lemak dan tenusu rendah lemak atau tanpa lemak. Hadkan pengambilan makanan tinggi lemak tepu, lemak trans natrium, dan makanan yang ditambah gula.

  • Bersenam untuk 30 hingga 60 minit pada kebanyakan hari dalam seminggu. Berbincang dengan doktor anda terlebih dahulu sebelum anda memulakan atau meningkatkan tahap aktiviti anda.
  • Mengambil semua ubat-ubatan seperti yang diarahkan, terutama mereka yang sedang dalam rawatan kencing manis, tekanan darah tinggi dan kolesterol.
  • Pastikan tekanan darah anda sentiasa dipantau.
  • Jangan minum alkohol atau merokok. Jika anda lakukan, berhenti dengan segera.

=================



Ya...seperti saya beritahu tadi :

- Buah pinggang bermasalah > akibatkan paras kreatenin tinggi > tanda yang jelas : URIN BERBUIH >> pengakhiran (jika tak diurus dengan baik) akan DIALISIS


Ok, ini salah satu respon individu yang telah alami masalah kegagalan buah pinggang. Lihat apa kata pengalaman beliau sendiri :



Bagaimana sel2 penapis2 buah pinggang akan mati dan komplikasi dialisis. cegah dari awal dan elakkan


                                    Pakar Buah Pinggang Dr Rafidah 9Mei 2017

- DIALISIS adalah solusi TERAKHIR. Banyak cara boleh anda uruskan penyakit anda. Pengurusan penyakit ini tak semestinya makan ubat sahaja. Tetapi boleh diuruskan secara semulajadi dengan amalan diet yang betul serta pengurusan kehidupan yang baik. Baca disini.



Ramai yang saya rekmen untuk amalkan produk herba ini, TRIPLE T by Dr Azlan. Produk lulus KKM, tidak membahayakan kesihatan, malah boleh diamalkan seharian oleh pesakit kronik dan pesakit masalah buah pinggang tahap 1 hingga 5 dan yang telah dialisis.



Malah, ada pengguna produk ini yang telah dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan juga gula dalam darah. Ini perkongsian pengalaman mereka kepada kami.








Anda boleh kawal dengan diet yang baik. tetapi tidak jadi masalah untuk amalkan TRIPLE T ini sebagai 'booster' bagi mempercepatkan lagi proses pembaikan itu.

Triple T yang tinggi antioksida membantu :
a) Menyingkirkan toksin, radikal bebas dalam tubuh badan yang telah memberi kesan negatif pada organ badan (membuatkan organ ini kurang berfungsi)
b) Bila toksin ini dah bebas/berkurangan, fungsi organ itu kembali efektif.
c) Dapat membantu organ/sel daripada terus mati kerana toksin ini telah dikeluar/dicuci.


Ingat kesihatan yang BAIK tidak TERNILAI apabila anda dah mula sakit.


Oleh yang demikian, saya serius ingin membantu anda untuk lebih sihat dengan diet pemakanan yang baik dan betul. Sekaligus, TRIPLE T ini sebagai minuman herba yang anda boleh tukar gantikan dengan minuman pagi anda.


Sempena bulan Ramadhan ini,  kami ingin berikan promosi besar-besaran FREE SEKOTAK (bernilai RM140) untuk anda.

Jika minat nak tahu lanjut serta sessi consult, boleh terus hubungi sales team kami :

> Puan Annum 012 632 5669
>> En amen 017 669 0694

@ yang ada wasap, boleh terus wasap beliau :




terima kasih


en ameen
ESRD since 2015



No comments:

Post a Comment